Voldspolitik

Kornmarkskolens voldspolitik og handleplan

Vores formål med denne voldspolitik er at:

• Skabe en sikker og tryg arbejdsplads
  • Forebygge voldssituationer
  • Signalere, at vold og trusler ikke accepteres

Vores definition af vold:

• Udøvelse af fysisk vold, herunder:

Slag, spark, bid, spyt, kast af genstande, benspænd, kvælningsforsøg, knivstik og skud.

•   Udøvelse af psykisk vold, herunder:

Trusler, krænkelser, voldsom tale, chikane, truende adfærd, ydmygelser, hån og skældsord.

Vold er et uacceptabelt vilkår for ansatte på Kornmarkskolen.

1. Forebyggelse af vold:

Det er hele arbejdspladsens anliggende og ikke kun den enkelte ansattes problem. Det vil sige, at vi på Kornmarkskolen skal forholde os til, hvordan vi kan undgå, begrænse og forebygge problemet.

Konflikter er næsten uundgåelige, når mennesker er sammen, især i situationer hvor vi stiller krav.

Der er dog stor forskel på, hvad man opfatter som en konflikt og ikke mindst på, hvordan man håndterer den, og om den ender med trusler om vold eller vold. Derfor er viden om konflikter og konfliktnedtrapning en vigtig forebyggende faktor.

Vi vil forebygge vold ved at:

1. Sikre tryghed og trivsel hos ansatte og elever Dette er nærmere beskrevet i Kornmarkskolens trivselspolitik.

2. Sikre åbenhed om vold samt årsager På Kornmarkskolen taler vi åbent med hinanden om konflikter.

3. Sikre kendskab til strategier til forebyggelse af vold Konflikttrappen er en meget anvendt model inden for konflikthåndtering. Den viser,  hvordan konflikter kan eskalere, og hvordan vi har mulighed for at sætte ind og trappe ned på flere stadier i en konflikt. Budskabet er, at  konflikter skal håndteres, inden de bevæger sig for højt op ad trappen. Samtidig har vi selv en aktiv rolle og kan bevæge konflikter op eller ned ad trappen.

4. Sikre at ansatte får den fornødne hjælp og mulighed for at bearbejde eventuelle episoder Se Kornmarkskolens procedure ved hændelser med trusler om vold og vold (punkt 2)

5. Alle er ansvarlige for at reagere, hvis de oplever/er vidne til vold Alle medarbejdere ved, hvordan trusler om vold og vold registreres. Alle har et ansvar i forhold til at alle episoder bliver registreret.

2. Procedure ved hændelser med trusler om vold og vold:

• Den voldsramte skærmes
  • Voldsudøveren isoleres
  • Ledelsen kontaktes
  • Ledelsen kontakter nødvendige samarbejdspartnere, herunder forældre/familie, evt. psykolog/Falck Healthcare, evt. ambulance/politi
  • Der tages notat til elev/personalemappe
  • Evaluering, situationen gennemgås med de involverede parter
  • Hændelsen tales igennem med henblik på at afdække, hvor der blev handlet klogt og hvor der kunne være handlet anderledes, både før, under og efter hændelsen.

Handleplan, når børn udøver vold mod en ansat:

• Den ansatte tager kontakt til ledelsen eller arbejdsmiljørepræsentant
  • Hvis der ikke er oprettet samarbejdspapirer sker dette, så hurtigt som muligt, hvis det er sket, så arbejdes der videre med det.
  • Der tages kontakt til forældre samt eventuelle eksterne samarbejdspartnere. Handleplan når forældre udøver vold mod en ansat:
  • Kollegial supervision kan bruges i de lettere sager ved f.eks. hån eller voldsom tale
  • Ledelsen skal altid kontaktes
  • Ledelsen igangsætter ovenstående ”Procedure ved hændelser med vold”
  • Ledelsen skal i samarbejde med den ansatte altid indberette skaden senest 5 dage efter skaden er sket Handleplan når en ansat udøver vold mod en ansat/forælder/elev
  • Ledelsen og/eller arbejdsmiljørepræsentant/tillidsrepræsentant kontaktes og nødvendige foranstaltninger iværksættes Ved hændelser, der involverer elever tages altid kontakt til en voksen, eleven har tillid til

Vejledning til voldspolitikken og akutte kriser

• Der tages kontakt til ledelsen eller arbejdsmiljørepræsentant/tillidsrepræsentant.
  • Skole:
    • Skævinge Afdeling: