Kornmarkskolen

Retningslinjer for hytteture, lejrskoler og skolerejser

Retningslinjer for hytteture, lejrskoler og skolerejser                                    Kornmarkskolen 2021.

Årsplanlægning

• I forbindelse med planlægningen af det kommende skoleår fastlægges tidspunkter for de kommende hytteture, lejrskoler og skolerejser.
  • Det faglige og sociale formål med hytteture, lejrskoler og skolerejser skal fremgå af klassernes årsplaner.

Klassetrin

• Der afholdes hytteture med én overnatning på 3. klassetrin
  • Der afholdes lejrskole med to overnatninger på 5. klassetrin
  • Der afholdes lejrskole/skolerejse med tre overnatninger på 7., 8. eller 9. klassetrin
  • Efter særlige aftale kan der flyttes én overnatning fra 3. til 5. klasse.

Hvor kan hytteture og lejrskoler afholdes

• Hytteture og lejrskoler på 3., 5. og 7-9. klassetrin afholdes altid i Danmark.
  • Skolerejser på 7.-9. klassetrin afholdes i eller uden for Danmark.

Skolens betaling

Ved årets budgetlægning fastlægges skolens betaling pr. overnatning. For skoleåret 2022-23 gælder følgende satser:

• Hyttetur på 3. klassetrin:                                    100 kr. pr. elev pr. overnatning
  • Lejrskole på 5. klassetrin:                                    125 kr. pr. elev pr. overnatning
  • Lejrskole/skolerejse på 7-9. klassetrin:             250 kr. pr. elev pr. overnatning

Skolen dækker desuden udgifterne vedr. lærernes deltagelse.

Forældrebetaling

Der kan opkræves forældrebetaling til dækning af udgifter til forplejning.

I skoleåret 2022-23 kan der max. opkræves 100 kr. pr. elev pr. overnatning.

Ved skolerejser kan der ske frivillig forældrebetaling ud over de 100 kr. pr. elev pr. overnatning. Deltagelse i en skolerejse er frivillig. Hvis en elev ikke deltager, skal eleven følge undervisningen i en anden klasse.

Diæter

Der ydes diæter til deltagende lærere efter Hillerød Kommunes regler.

Udgifter, der ydes diæter til, må ikke medtages i regnskabet for lejrskolen.

Budget

De involverede lærere laver ved planlægningen af hytteturen/lejrskolen/skolerejsen et budget ud fra skabelon udarbejdet af skolens ledelse. Skabelonen ligger i personalehåndbogen.

Budgettet skal fremlægges til godkendelse hos den bogførende sekretær og ledelsen senest to måneder inden, hytteturen/lejrskolens/skolerejsen afvikles, og der kan ikke indgås økonomisk bindende aftaler, før budgettet er godkendt.

Det endelige, godkendte budget for skolerejser forelægges forældrene.

Regnskab

Efter hytteturen/lejrskolen udarbejder de involverede lærere et regnskab for turen i samme skabelon som budgettet blev lavet i. Alle afholdte udgifter skal dokumenteres gennem tilhørende bilag.

Alle indkøb skal så vidt muligt købes på EAN-nummer, da man sparer momsen på f.eks. maden.

Det færdige regnskab underskrives og forelægges ledelsen til godkendelse senest én uge efter turens afholdelse.

Det endelige, godkendte regnskab for skolerejser forelægges forældrene.

Overskud/underskud

Hvis hytteturen/lejrskolen giver overskud, og der har været forældrebetaling, skal overskuddet fordeles ligeligt blandt forældrene. Hvis der blandt forældrene er enighed om det, kan overskuddet også anvendes til sociale arrangementer i klassen. Forhåndstilsagn herom kan indhentes i forbindelse med turens planlægning.

Hvis overskuddet overstiger den samlede forældrebetaling, føres den overskydende del tilbage til skolen.

Hvis hytteturen/lejrskolen giver underskud, redegøres der skriftligt for dette i forbindelse med regnskabsaflæggelsen.