Klasserne i KCV

Som udgangspunkt er eleverne i KCV fordelt i 7 klasser.

Der tages altid individuelle hensyn i forhold til elevernes modenhed og udvikling - både fagligt og socialt når der tages beslutning om, hvilken klasse eleven placeres i.

I KCV bestræber vi os på at kende sammensætningen af elever i løbet af foråret, så vi kan sammensætte de mest optimale og dynamiske klasser til det kommende skoleår. Det kan forekomme, at elever udskrives eller kommer til i løbet af skoleåret, hvilket betyder, at sammensætningerne undervejs kan ændre sig.

Indskolingen (0.-3. kl.)

Her skabes et trygt og udviklende miljø, og eleverne introduceres til et skoleliv, hvor der er rammer og stilles faglige krav. Alle elever har deres egen arbejdsplads, hvor de får afgrænsede opgaver. Eleverne bliver i stand til at indgå i klassesammenhænge med deres klassekammerater. Her er stort fokus på både leg og læring.

Der er stor opmærksomhed på relationer eleverne imellem, hvor både det at knytte venskaber og løse konflikter er i fokus. På samme måde hjælpes eleverne til at bruge KCV’s voksne som betydningsfulde ledsagere i deres udvikling.

Mellemtrinnet (4.-6. kl.)

På mellemtrinnet arbejdes der videre med elevernes sociale kompetencer og faglige udvikling.

Ligeledes arbejdes der på at skabe mening for den enkelte, for at kunne arbejde med motivation, selvmotivation og lysten til at lære.

På mellemtrinnet arbejdes der så vidt muligt med eleverne i gruppesammenhæng, og der er fokus på, at skærpe bevidstheden om egne og andres personlige grænser, samt at udvise tolerance over for andre.

Derudover er der på mellemtrinnet fokus på forståelsen af præpubertet, pubertet, seksualundervisning og identitet, som er en særlig udvidet del af faget Socialfag.

Overbygningen (7.-10. kl.)

I overbygningen arbejdes der fortsat med de faglige krav med henblik på at afslutte skolen med Folkeskolens prøver. Der er stor opmærksomhed på, at eleverne oplever meningsfuldhed, så de kan arbejde med de øgede faglige krav.

Derudover arbejdes der med, at eleverne på sigt skal være i stand til at varetage egne praktiske rutiner i løbet af en dag og ligeledes besidder evnen til at begå sig inden for samfundets normer.

Det er fokus på, at alle elever får indsigt i og forståelse af egne styrker og begrænsninger og bringer dem bedst muligt i spil.

Alle elever arbejder med deres egen uddannelsesplan, og de kommer i praktik og brobygningsforløb hvor det er relevant.