Principper for vikardækning

Kornmarkskolen september 2021

Kornmarkskolens principper og retningslinjer for vikardækning

Når lærere har planlagt fravær, kurser, tjenestefri og anden tjeneste eller har ikke-planlagt fravær som fx sygdom, barns sygedage og andet, er det vigtigt, at skoledagen alligevel forløber godt for eleverne.

Ledelsen arrangerer vikardækningen, og denne opgave afsluttes hver morgen omkring kl. 7, når dagens endelige fravær er registreret.

Skolens ledelse eller klassens lærere sikrer relevant information til forældrene i tilfælde af perioder, hvor enkelte klasser oplever øget frekvens af fravær.

Skolens tilgang til vore vikarer

Vikarer er ligeværdige medarbejdere på skolen, og vi forventer, at kolleger, elever og forældre respekterer deres arbejde.

Indhold

Vikartimer skal give eleverne et fagligt udbytte. Ved planlagt fravær skal den fraværende lærer levere en plan for undervisningens indhold, som vikaren følger. Ved ikke-planlagt fravær leverer læreren om muligt en plan. Ellers henter vikarerne råd og vejledning hos lærere i naboklasserne eller i klassens årsplaner.

I enkelte lektioner kan vikaren igangsætte en anden aktivitet,

Principper

Skolens ledelse prioriterer at:

•      Alle lektioner så vidt muligt dækkes af voksne, der kender klasserne

•      Alle klasser dækkes af mindst en voksen

•      Skolens resurser fordeles pædagogisk forsvarligt.

Det sker, at en klasse ikke kan dækkes i en eller flere lektioner. I sådanne situationer følges disse retningslinjer:

• Klasser i overbygningen kan sidde alene og udføre det arbejde, de skal, under tilsyn af en anden lærer i en naboklasse. Der kan i overbygningen i særlige tilfælde ske aflysning af lektioner i morgen- og eftermiddagstimer.

• Klasser i indskolingen og på mellemtrinnet sidder ikke alene. Afdelingskoordinatoren er ansvarlig for en procedure, der fordeler eleverne fra en udækket klasse i de andre klasser, hvis det er nødvendigt.

• Skolens ledelse sikrer relevant registrering af vikardækning og aflyste timer.

Dette princip er udarbejdet af skolebestyrelsen og godkendt på et møde i april 2013

Dorte Petersen, skolebestyrelsesformand

Søren Vestergaard, formand i MED-udvalg.