Principper for klassedannelse

Kornmarkskolen består af fire afdelinger.

Det betyder, at der i løbet af elevernes skolegang er overgange mellem disse afdelinger.

Principperne for klassedannelse bygger på skolepolitikken og de politiske beslutninger om forhold som skolestruktur, resursetildelingsmodel og klassekvotienter.

Formål:

At danne klasser, der giver eleverne de bedste muligheder for at opnå højt fagligt udbytte, udvikle sociale fællesskaber, opleve personlig trivsel og med hensyntagen til nærhedsprincippet.

Mål:

Velfungerende fællesskaber i de enkelte klasser, hvor der tages hensyn til et trygt og udbytterigt skoleforløb for den enkelte elev

Skolens ansvar:

• At der ikke kommer manglende årgange i klasserækkerne på LI. Lyngby og Skævinge afdelingerne.
  • Sikre balance i sammensætningen af klasserne mht. sociale og faglige kompetencer.
  • Iværksætte aktiviteter til sikring af den sociale trivsel i det nye fælleskab.
  • Sikre at der dannes nye klasser ved overgang fra Ll Lyngby afdeling til Skævinge afdeling
  • Sikre relevant information til forældre og elever omkring processer for klassedannelser ved overgange mellem afdelinger eller nye klassedannelser.

Forældreansvar:

• Sikre opbakning til skolens beslutninger omkring nye klassedannelser.
  • Sikre dialog med skolens lærere/ledelse, hvis der er særlige behov.

Dette princip er udarbejdet af skolebestyrelsen og godkendt 18/09/2018.