Metoder

KCV arbejder overordnet ud fra en systemisk forståelse, og relevante samarbejdspartnere inddrages i det omfang det skønnes nødvendigt.

På KCV arbejder alle voksne anerkendende både i forhold til eleverne, men også i forhold til kollegaer og andre samarbejdspartnere. Denne tilgang bidrager til en øget ressourcetænkning, hvor vores fokus er på løsninger og muligheder.

Personalet har fokus på skift mellem forskellige aktiviteter, små og overskuelige grupper, elevkonstellationer og klassens fælles strukturer og regler.

Vi tror på, at den bedste udvikling sker når barnet er i ro og vi bestræber os derfor på, at holde konflikt- og angstniveauet nede. Low arousal-tilgangen er implementeret i alle sammenhænge med eleverne på KCV. Det betyder, at personalet i så høj grad som muligt, skaber rammer, hvor eleverne bliver mødt med en ikke-konfronterende tilgang og derved bliver givet mulighed for at være i ro. Personalet ser sig selv som en vigtig aktør i børnenes hverdag og må derfor også være i stand til at stille sig selv nysgerrige spørgsmål i forhold til egen adfærd og krav.

Alle elever på KCV støttes individuelt i forhold til deres forskellige vanskeligheder og udfordringer, og der lægges særligt vægt på at give de bedst mulige forudsætninger for, at eleverne kan udvikle og udnytte deres ressourcer og talenter. Eleverne skal i deres skolegang på KCV lære at bruge støttesystemer og kompenserende strategier, som på sigt kan være dem behjælpelige med at nå deres overordnede mål.