Kornmarkskolens rygepolitik

Kornmarkskolen september 2021

Kornmarkskolens rygepolitik

Regeringen har sammen med et bredt flertal i folketinget besluttet, at alle landets grundskoler skal indføre røgfri skoletid fra d. 1. januar 2021. I Hillerød Kommune har skoleforvaltningen besluttet, at alle skoler skal være røgfri i skoletiden fra d. 1. august 2021.

Formål

Formålet med røgfri skoletid er at skabe en kultur, hvor tobak og lignende produkter ikke er en del af skoledagen, og dermed sikre at færre børn og unge begynder at ryge. Forskning viser, at røgfri skoletid forebygger rygestart i grundskolen.

Hvad er røgfri skoletid?

Røgfri skoletid betyder, at hverken elever, ansatte eller gæster må ryge, dampe eller snuse i skoletiden – hverken på eller uden for matriklen. Loven omfatter alle tobaksrelaterede produkter (alle produkter med tobak og nikotin, der ikke er godkendt som lægemidler). Det omfatter også øvrige relaterede produkter som fx e-cigaretter uden nikotin.

Regler for ansatte og voksne gæster:

Der ryges ikke i arbejdstiden – hverken på eller uden for skolens matrikler.

Regler for elever:

Der ryges ikke i skoletiden – hverken på eller uden for skolens matrikler.

Hvis reglen brydes, informerer nærmeste leder forældrene og kalder eventuelt til en udvidet skole-hjemsamtale. Ved gentagne brud på reglen, vil forældrene igen blive inddraget.

Politikken er udarbejdet i samarbejde mellem skolens bestyrelse, MED-udvalg og ledelse.

Dorte Petersen, skolebestyrelsesformand

Søren Vestergaard, formand i MED-udvalg.

Kent Krossøy, næstformand i MED-udvalget